22 augusti Rademachersmedjornas Scen
Cast Three’s Company
Mr Love – Ulric Björklund
Mr Three – Stefan Lindgren
Miss Honey – Andrea Hagman
Piano – Alexander Nordwall
Regi – Gunilla Stephan
Mask – Cecilia Blomqvist Larsson
Cast Askungen
Angelina – Ulrika Skarby
Prins Ramiro – Gustav Ågren
Clorinda – Agnes Auer
Tisbe – Amanda Flodin
Dandini – Karl Peter Eriksson
Don Magnifico – Hans Klareskog
Alidoro – Seth Sundman
Piano – Henrik Löwenmark
Regi – Per-Erik Öhrn
Kostym – Emma LeBlanc
Scenografi – Peter Astor Ögren
Mask – Jannicke Marmorin
Säkerhet och Covid-19 Moderna Operan/Eskilstuna Sommaropera vill bidra till att så många som möjligt håller sig friska och glada. Det gör vi genom att..
1) Följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring handtvätt och avstånd
2) Ta in publik till våra arrangemang på högst 40 personer
3) Fortsätta bjuda in till sprakande och utvecklande föreställningar och kurser som är både livsbejakande och gjuter energi i människor.
Vi är mycket måna om att alla ska kunna deltaga, oavsett ålder. Därför..
– spelar vi vissa föreställningar utomhus eller inomhus på platser där det är rymligt och luftigt
– placerar vi ut publikplatserna på avstånd från scen och inom publik
– har vi personal som säkerställer att vi håller avstånd både vid insläpp och utgång från föreställningen
– ber vi var och en ta eget ansvar, känner du minsta förkylningssymptom, stanna hemma!
Tillasammans kämpar vi för hälsan!
2020
Three’s Company – Antony Hopkins (gästspel)
Moderna Operan och Eskilstuna Sommaropera bjuder in till en scenmusikalisk pärla.
Här dansar kompositören fram mellan nutida klanger, blues och drömmande legato med referenser till den klassiska litteraturen. Text, handling och musik speglar kompositörens eleganta humor. Moderna operan/Eskilstuna Sommaropera inkluderar alla människor, därför har vi valt att spela på platser där alla kan känna sig trygga.
Antony Hopkins föddes i mars 1921 i norra London med efternamnet Reynold men blev, vid sin faders död, adopterad som fyraåring av major Tom Hopkins och hans fru Lillian. Antony gick så småningom Royal Collage of Music där han vann två utmärkelser, dels som pianist och dels som kompositör. Han arbetade sedan hela sitt liv med att komponera, recensera och analysera music i radio och tv. Hans skrev dessutom ett antal böcker kring musikanalys och vann utmärkelser för sina prestationer och kompositioner i British media. Andra operor: Lady Rhodesia (1947) The man from Tuscany (1953) samt musik till flera långfilmer bland annat Billy Budd (1962). Three’s Company skrevs 1953.
Handling
Del 1
1953. Mr Love har ärvt sin avlidne fars företag, dock med förbehållet att innan han bevisat att han är en riktig affärsman, så skall Mr Three – faderns gamle kontorschef, leda företaget och dessutom vara den som godkänner Mr Love. Mr Three är en listig och girig typ som anser att Mr Love är fullständigt inkompetent eller som han själv uttrycker det, med Shakespeare under armen; ”I have no head for business”.
Mr Three styr för tillfället företaget med järnhand och för minsta förseelse avskedas personalen. Miss Fit, Mr Threes sekreterare, har varit hemma och tagit hand om sin sjukliga och lidande familj och avskedas således i sin frånvaro. Nu måste en ny sekreterare anställas och Mr Three uppmanar Mr Love att delta under anställningsintervjun för att lära sig hur en affärsman beter sig. Plötsligt står Miss Honey där, sökande tjänsten, och Mr Love träffas omedelbart av amors pilar. Han blir blixtförälskad.
Miss Honey visar upp en nästan överjordisk talang för inte minst skrivmaskinshantering, och anställs på plats till Mr Loves stora förtjusning. Efter mycket om och men och veckor av frustrerade försök får Mr Love Miss Honey för sig själv och bjuder ut henne på middag.
Del 2
En månad går, Mr Love och Miss Honey har blivit djupt förälskade och planerar att gifta sig. Vid närmare utfrågning upptäcker Miss Honey att Mr Love arbetar på företaget utan lön, han får låna av Mr Three för att överleva och hon ondgör sig över orättvisan i detta. Hon försöker få sin käresta att inse hur fel det är men undfallande säger Mr Love åt henne om att be om ledigt för deras stundande bröllop.
Miss Honey bestämmer sig för att styra upp och styra om, det här går inte! När Mr Three kommer in på kontoret frågar Miss Honey om ledigt, när han får veta orsaken gapskrattar han för att snart istället bli arg och frustrerad. Plötsligt friar han själv till Miss Honey som ser sin chans att dra honom vid näsan. Hon låtsas gå med på arrangemanget om Mr Three följer med henne till Brighton en vecka för lite ”testkörning”. Mr Three, som blir eld och lågor över utsikten till lite rajraj lämnar motvilligt firman i Mr Loves händer.
Del 3
Under veckan som går är Mr Love förtvivlad av hjärtesorg, han beslutar sig för att ta sitt liv, på kontoret där det är varmt och så att paret kommer hitta honom där när de återvänder från Brighton. När dagen närmar sig har han noga förberett sig med både pistol, kniv, snara och gift, för säkerhets skull. In på kontoret har dock redan Mr Three släpat sig, lika förtvivlad som Love, men av motsatt anledning. Miss Honey visade sig vara en ragata av allra värsta slag. Hon har gjort hans liv till ett helvete under hela veckan och när han hittar Loves strypsnara ser han sitt tillfälle att komma ifrån det stundande äktenskapet med Miss Honey. Miss Honey kommer in och finner de båda herrarna där, enade inför döden. Båda bönfaller henne att gifta sig med Mr Love. Till slut upplyser hon dem om att hon tänker gifta sig med den bästa affärsmannen. Efter en stunds förtvivlan och nya självmordsförsök visar hon dem en rapport från veckan då Mr Love hade ansvar för firman. Intäkterna visar sig ha dubblerats och när dessutom skattekontrollanten har varit där och nu meddelar en återbetalning på 3000 pund måste Mr Three erkänna att Mr Love inte bara är en affärsman utan till och med den bäste av dem båda. Mr Love får både Miss Honey och firman. Tack för det Miss Honey, det gjorde du bra!
2021
Askungen – Gioacchino Rossini
Har ni hört! Familjen i det skruttiga huset, det slitna grå, de har inga pengar kvar. Pappan är tydligen inte hennes pappa, hon den stackarn som får slita och släpa. Han var gift med hennes mamma som dog. Det är så tragiskt, och arvet, den unga flickans, slösade han bort. En sådan lurig, kolerisk gubbe! Elak är han och uppblåst, och nu måste han få tag på nya slantar till sitt utsvävande leverne.. och döttrarna, Tisbe och Clorinda, är inte ett uns bättre. Det sägs att de är ett par lea töser som kör med henne, den arma, som får göra allt där hemma. Men Angelina är snäll, hon är generös med det lilla hon har. Tänk om bara någon kunde se vem hon är under all den där smutsen, se hennes goda själ. Då kanske kunde det vända.
Gioacchino Rossini var en italiensk tonsättare, som liksom sin efterträdare Giuseppe Verdi huvudsakligen är känd för sina operor. Rossini skrev mellan åren 1810 och 1829 hela 39 operor, varefter han pensionerade sig. Den då 37-årige Rossini hade nästan 40 år kvar att leva, men han förmådde leva gott på sina rikedomar, och skrev bara ett fåtal ytterligare verk. Rossinis mest kända verk är Barberaren i Sevilla (1816), som bör ses som en av tidernas mest berömda operor. Cavatinan med den ofta imiterade frasen “Figaro, Figaro, Fiiigaroo!!” är från just denna opera, och inte från Mozarts Figaros bröllop (1786), som många tror. Det är emellertid samma Figaro det gäller, eftersom Barberaren i Sevilla är en prequel till Figaros bröllop. Rossini uppgav också själv Mozart som sin viktigaste influens. Jacopo Ferrettis libretto byggde dels på Charles Perraults saga om Askungen, dels på två äldre libretton: Cendrillon skriven av Charles-Guillaume Etienne och tonsatt av Nicolas Isouard för Paris 1810, samt Agatina, ovvero La virtù premiata skriven av Francesco Fiorini och tonsatt av Stefano Pavesi för La Scala i Milano 1814. Operan skulle öppna karnevalssäsongen 1816/1817 och Rossini undertecknade kontraktet den 29 februari 1816, kort tid efter premiären på Barberaren i Sevilla. Därefter lämnade han Rom och återvände inte förrän i mitten av december för att påbörja arbetet. Ursprungligen skulle texten bygga på material från Francesca di Foix med titeln Ninetta alla corte men den påvliga censuren hade invändningar mot ”den franska teaterns omoraliska komedier”. Ferretti kom med minst 30 nya förslag på handlingar men alla avslogs på grund av att de antingen var för allvarliga, för kostsamma att sätta upp eller opassande för sångarna att sjunga. Ferretti skrev senare i sina memoarer: Jag var helt slut av att komma med förslag och mumlade mellan gäspningarna ”Askungen”. Rossini, som låg till sängs påklädd för att tänka bättre, satte sig upp och frågade ”Har ni modet att skriva Askungen till mig?”. Jag för min del frågade honom ”Har ni modet att komponera den?”. Han undrade när han kunde få se ett textförslag och jag svarade att om jag inte gick till sängs kunde han få ett i morgon. Rossini sa god natt och vände sig om för att sova. /…/ Nästa tag sände jag honom min text. Han var helt tillfreds med den. Ferretti skrev klart librettot på 22 dagar och Rossini tonsatte texten på 24 dagar.[1] Verket hade premiär på Teatro Valle i Rom den 25 januari 1817 med Rossini själv som dirigent. Operan fick dålig kritik, men Rossini sade ändå: Innan säsongen är slut kommer alla att ha förälskat sig i min ’Askungen’, innan ett år har gått kommer hon att sjungas över hela Italien, och inom två år har hon besegrat både Frankrike och England. Impressarier och primadonnor kommer att slåss om henne! Under resten av 1800-talet var Askungen lika omtyckt som Barberaren i Sevilla men gled sedan i bakgrunden delvis därför att titelpartiet var skrivet för en koloraturmezzo, en rösttyp som kom på modet igen först med sångerskor som Giulietta Simionato och Teresa Berganza, och senare Agnes Baltsa och Cecilia Bartoli.
Handling
Akt 1
Don Magnifico har två döttrar, Clorinda och Tisbe, samt en styvdotter, Angelina, som kallas La Cenerentola (Askungen), eftersom hon hålls som piga och tvingas göra huset rent. Don Magnifico har slösat bort alla pengar och är nu utfattig och drömmer om en rik friare till någon av sina döttrar. Prins Ramiro har av sin far kungen pressats att skaffa sig en hustru och prinsen skickar ut sin gamle lärare Alidoro för att ta reda på hur flickorna i huset verkligen är. Den till tiggare utklädde Alidoro prövar godheten hos Magnificos döttrar, men endast Askungen visar sig vara barmhärtig. En inbjudan till en bal hos prinsen väcker förhoppningar hos Clorinda och Tisbe. Magnifico gläds eftersom hans dröm om rikedom äntligen verkar kunna bli verklighet. På Alidoros inrådan förklär sig Prins Ramiro till tjänare och besöker Magnificos hus, där han förälskar sig i Askungen och får sin kärlek besvarad. Kammartjänaren Dandini, som har klätt ut sig till prinsen, uppvaktas däremot av de båda styvsystrarna. Alla beger sig till slottet utom Askungen, som inte får följa med eftersom hon saknar fina kläder. Alidoro skänker den kvarlämnade flickan ett underbart klädesplagg, så att även hon kan följa med de andra. Under balen njuter kammartjänaren Dandini av att spela rollen som prinsen och utnämner Magnifico till överstekällarmästare. När Askungen dyker upp undrar alla om den vackra främmande flickan är Askungen eller inte?
Akt 2
Don Magnifico och hans döttrar gläds över att ha lyckats erövra prinsens känslor, omedvetna om att de bara har uppvaktat den förklädde kammartjänaren. Under tiden förklarar prins Ramiro Askungen sin kärlek. Hon skänker honom ett armband. Om han verkligen älskar henne skall han söka dess maka. Sedan försvinner hon. Dandini upplyser Magnifico och döttrarna om sanningen. Förtörnade och förargade återvänder de till huset. Även Ramiro besöker huset, men nu som prins. Här finner han makan till sitt armband och tar Askungen till hustru. De besvikna systrarna och fadern spottar gift och galla. Prinsen vill straffa dem, men Askungen ber honom visa nåd och förlåter dem.
Fritt inträde till Three’s Comany!
Boka biljetter på – info@modernaoperan.se
Vi ber er vänliga vara noggranna med att avboka om ni får förhinder då vi har ett mycket begränsat antal biljetter
Fiordiligie – Andrea Hagman
Dorabella – Ulrika Skarby
Guglielmo – John Kinell
Ferrando – Mattias Gunnari
Despina – Alexandra Frid Giertz
Don Alfonso – Samuel Jarrick
Regi – Per-Erik Öhrn
Piano – Henrik Löwenmark
Producent – Patrik Uhlmann
Maskör – Jannicke Marmorin
Kostymör – Emma Melin
10, 12, 14, 16 och 17 augusti 2019 Tandla skola
Hitta hit
Välkommen till Kulturhus Tandla Skola – en plats för musikaliska möten med värme och kvalitet.
Från Eskilstuna:
Åk väg 214 söderut mot Julita. Efter att du passerat Hållsta, åk ytterligare ca 2 kilometer och sväng sedan vänster mot Tandersten 1, du ser den gula byggnaden med rött tak från vägen.
Från Julita:
Åk väg 214 mot Eskilstuna. När du passerat den andra Hedlandet skylten börjar du närma dig. Sväng höger vid skylten Tandersten 1.