Andrea Hagman – Syster Angelica (Syster Angelica), regi (Amelia går på bal)
Andrea Hagman växte upp i Eskilstuna och utbildade sig till sångpedagog och operasångerska (sopran) vid Musikhögskolan i Piteå och senare Operahögskolan i Göteborg 2006. Hon har sjungit bland annat Stefano i Romeo och Julia (2006) Samira i Shit också! (2007) och Sylvaine/Clo-Clo i Glada Änkan (2008) på Folkoperan, Gismonda i Den gifte Stackaren (2007) på Fäviken Opera, samt turnérat med flera produktioner bland annat i samarbete med Musik i Väst (Fanny Ensilage, Wolfgang och Blomsterkungen) och Estrad Norr samt spelat Operaclowner under närmare tio års tid i regi av Ika Nord. Dessutom har hon sjungit vid en mängd konserter och i oratorier. 2010 startade hon sin egen verksamhet tillsammans med två kollegor under Sångbolaget där hon driver barn- och operaverksamhet. Varje termin spelas föreställningar som hon skriver, komponerar, regisserar och producerar själv. 2018 tog hon initiativ till att starta Eskilstuna sommaropera där hon är konstnärlig ledare. 2019 sjöng hon Fiordiligie i den bejublade Cosi fan tutte i regi av Per-Erik Öhrn, 2020 sjöng hon Miss Honey i gästspelet Three’s company och debuterade hon som regissör i succén Muntra fruarna i Windsor 2022. Under våren regisserar hon Carmen på uppdrag av Opera Viva i Stockholm. Hon kommer dessutom att regissera Amelia går på bal på Skensta Theater samt sjunga titelrollen i Syster Angelica i Klosters kyrka under sommaren 2023.
Mila Thoors – musikalisk ledning, dirigent och piano
Mila Thoors arbetar som försteorganist vid Svenska kyrkan, Eskilstuna pastorat med placering i S:t Johannes församling. Hon är dirigent för Eskilstuna oratoriekör och Flens blåsorkester, och har även varit anlitad som dirigent för Eskilstuna symfoniorkester. Vid sommarens två uppsättningar är Mila musikalisk ledare, dirigent och pianist.
Milas utbildningsbakgrund är en magisterexamen med inriktning klassiskt piano som konsertpianist, kammarmusiker, ackompanjatör och lärare vid musikkonservatoriet i Rostov-vid-Don, organistexamen vid Högskolan för scen och musik vid Göteborgs Universitet och Musikhögskolan i Piteå, studier som konsertorganist samt på masterprogrammet i kör- och orkesterdirigering vid Musikhögskolan i Piteå samt masterexamen i kyrkomusik vid Kungl. Musikhögskolan, Stockholm. Mila har dessutom studerat blåsorkestermetodik och -dirigering vid Stavangers universitet och Musikhögskolan i Ingesund. Utöver detta har hon även gått ett flertal fristående kurser i bland annat cembalo, sång, oboe, temperering och barockensemble.
Parallellt med studierna arbetade Mila som ackompanjatör bland annat vid Operastudion vid Göteborgsoperan samt Balettakademin i Göteborg. Mila arbetar som kyrkomusiker inom Svenska kyrkan sedan år 2010.
Ann-Sofie Andersson – regi (syster Anglica)
Ann-Sofie Andersson har en bakgrund som utbildad och yrkesverksam skådespelare och klassisk operasångare. Hon frilansar sedan många år både som sångare/skådespelare och även regissör. Ann-Sofie har ett stort intresse för att fördjupa sig i det som har med det konstnärliga uttrycket att göra och har därför nyligen tagit en magisterexamen i Praktisk kunskap vid Södertörns Högskola, med fokus just kring konstnärlig forskning inom yrkesområdet.
Under februari i år genomförde hon turné i norra Sverige med Norrbottensorkestern NEO där musiksagan ”Vem ska trösta Knyttet” framfördes.
Emelie Kroon – La zia Principessa (Syster Angelica), Polisen (Amelia går på bal), maskör
Emelie Kroon, mezzosopran, debuterade 2013 på Kings Head Theatre i London som Ulrica i Verdis ”Un Ballo in Maschera” med Opera Up Close och 2014 sverigedebuterade hon som Agnese i Bellinis opera ”Beatrice di Tenda” med Södertäljeoperan i bland annat Stockholms konserthus.
År 2021 medverkade hon som Första Damen i ”Die Zauberflöte” på Meinfranken Theatre i Würzburg. Sommaren 2022 sjöng hon Fru Berg i Moderna Operans underbara uppsättning av ”Muntra fruarna I Windsor” av O. Nicolai. Hon har sjungit Andra Magden i Strauss ”Electra” på Göteborgsoperan 2017 i regi av Stephen Langridge.
Emelie tog sin operaexamen 2018, vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Hon fick i samband med sin examen Lasse Lönndahl stipendium och medverkade vid utdelningsceremonin på Liseberg samma år. I övrigt har hon exempelvis sjungit rollerna Annina och Flora i Östgöta blåsarsymfonikers konsertversion av ”La Traviata” under ledning av maestro Giordano Bellincampi i Linköpings konserthus.
Mattias Nilsson – Maken (Amelia går på bal)
Mattias Nilsson, baryton, föddes på Gotland och är utbildad vid Kungl. Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm.
Han debuterade som operasångare 1997 i rollen som Guglielmo i Mozarts Cosi fan tutte på Läckö slottsopera och har sedan dess bl.a. sjungit: Escamillo i Carmen (Parkteatern, Gävle teater och Skånska operan), Nachtigall i Mästersångarna (Göteborgsoperan), Schaunard i Bohème (Kungl. Operan), Danilo i Glada Änkan (Folkoperan), Silvio i Pajazzo (Estrad Norr) och Shakespeare i uruppförande av B.Tommy Anderssons William (Vadstenaakademien).
Förra sommaren gjorde Mattias den svartsjuke Herr Flod i Muntra Fruarna i Windsor på Eskilstuna Sommaropera. Mattias är flitigt anlitad som solist i oratorier som Johannespassionen och Juloratoriet (Bach), Requiem (Fauré, Duruflé, Mozart och Brahms) och Förklädd Gud (L-E Larsson).
Lana Zuzić – Syster Dolcina (Syster Angenlica), Amelia (Amelia går på bal)
Lana Zuzić är sopran och är utbildad till operasångerska vid Operahögskolan i Stockholm, följt av masterstudier på Högskolan för scen och musik i Göteborg där hon studerade för den världsberömda sopranen Barbara Bonney. Hon är dessutom sedan unga år pianist och är före operastudierna även utbildad till pianopedagog vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.
Endre Aaberge Dahl – Älskaren (Amelia går på bal)
Endre Aaberge Dahl, tenor, född i Norge och utbildad vid NTNU institutt for musikk i Trondheim, Operahøgskolen i Oslo (KhiO) och Scuola di musica di Fiesole i Florens. Han har bland annat studerat under professorerna Kåre Bjørkøy, Carsten Stabell, Toril Carlsen och Damiana Pinti.
Under sin utbildning har han gjort flertalet roller, som Ferrando i ”Cosi fan tutte”, Nemorino i ”L’elisir d’amore” och Norfolc i ”Elisabetta, regina d’Inghilterra”. Säsongen 22/23 sjunger han bland annat rollerna Uriah i ”David and Bathsheba” med Trondheim Symfoniorkester & Opera, Reinert i ”Heksehammeren” med Trondheim Symfoniske Operakor samt Colas i ”Les deux chasseurs et le laitière” med Orkester Nord.
Med Moderna Operan gör han sin nu svenska debut.
Viktor Priebe – Vännen (Amelia går på bal)
Viktor Priebe, countertenor, har en masterexamen från Ignacy Jan Paderewski Academy of Music i Poznań, Polen, där han nu arbetar på sin doktorsexamen. Han har belönats med ett flertal stipendier och priser, bl.a. första pris vid den sjunde internationella JSFest-tävlingen, Åbo, Finland, 2019, samt tredje pris, Giulio Perotti-priset för bästa countertenorröst och pris för bästa tolkning av en sång från sitt hemland vid den fjärde internationella Giulio Perotti-sångtävlingen i Ueckermünde, Tyskland, 2015.
Han har bl.a. gjort rollerna ”Ainnle” i den nyskrivna operan ”Morrigan, John O’brien, Eadaoin O Donoghue, Cork Operahouse, Irland, 2022, ”Suzette” i den nyskrivna operan ”Mimi”, Magdalena Meitzner, Märit Bergvall, KammarOperaKompaniet, Olympiateatern,och som ”Kärlekens väsen” också en nyskriven opera, ”Bly”, Karólína Eríksdóttir, Ann-Sofie Bárány, Piteå Kammaropera, Norrlandsoperan, 2021.
Linn Jansson – Syster Genoveffia (Syster Angelica)
Linn Jansson, sopran, har tidigare studerat vid Kapellsbergs Operastudio och avslutar nu sitt andra år vid Stockholm Operastudio, där hon bl.a. gjort rollerna som Mimi i La Boheme och Pamina i Trollflöjten.
Under 2021 och 2022 medverkade hon som korist i Dala-Floda Operafests produktioner av La Boheme, samt som solist vid operafestens galakonserter.
Hon erhöll 2019 Solna stads Krausstipendium för unga klassiska musiker. Motiveringen löd ”Ett genuint musicerande och en synnerligen vacker och uttrycksfull klang som berörde på djupet”.
Linn arbetar även flitigt som röstskådespelare.
Alexander Nordwall – piano
Alexander Nordwall utbildade sig först som oboist på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där han också studerade piano. Därefter följde arbete under ett antal år i de främsta orkestrarna i Sverige, bla Sveriges radios symfoniorkester, Kungliga Filharmoniska Orkestern och Kungliga Operan i Stockholm.
Efter studier vid Stockholms Operastudio följde arbete även som sångare som allt mer gled över i att han coachade och ackompanjerade sina kollegor. Alexander Nordwall har bla sjungit titelrollen i Don Giovanni Greven i Figaros Bröllop och Tonio i Pagliacci samt sjungit kör på Kungliga Operan i Stockholm.
År 2009 började Alexander som instruktör för blåsarna i Stockholms Ungdomssymfoniorkester och fungerar han som biträdande dirigent för hela orkestern.Hösten 2014 började han sina studier i dirigentklassen på Kungliga Musikhögskolan för Glenn Mossop. Efter två år blev Alexander Nordwall antagen till masterutbildningen där B Tommy Andersson varit hans huvudlärare. Han gjorde sin examenskonsert våren 2018 med Norrköpings Symfoniorkester där han dirigerade Schostakovich nionde symfoni.
Han kombinerar nu arbetet som dirigent med arbete som repetitör och pianist åt sångare och fria operagrupper. Hans specialintresse är operarepertoaren med vilken han har arbetat som orkestermusiker, sångare, pianist och dirigent.
Han har dirigerat på Folkoperan i Stockholm och Dala Floda operafestival. Vidare var han pianist och dirigent vid uruppförandet av Operan Purpurbit producerad av Operarepubliken. Bland orkestrar Alexander har dirigerat kan nämnas Gävle Symfoniorkester, Norrlandsoperans symfoniorkester, Dalasinfoniettan och Västerås Sinfonietta och Norrköpings Symfoniorkester. Alexander är sedan hösten 2022 dirigent för operakören Opera Viva.
Tanja Soininen – La Zelatrice/La Maestra delle novizie (Syster Angelica)
Tanja Soiinen, sopran. Tanja är en mångfacetterad, frilansande dramatisk-lyrisk sopran, sångpedagog och romanskompositör till egen text.
Sångpedagogstudier på Musikhögskolan vid Örebro Universitet, soliststudier vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, samt Operainterpretationstudier och en Master i Musikdramatik vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.
Hon har bl a sjungit Grevinnan i ”Le Nozze di Figaro” (Berlin 2017), Giannetta i ”Kärleksdrycken” (Stockholm 2019, 2022), varit solist med Orchestra IPomeriggi Musicali de Milano (2016) och med Borås Symfonikerna (2019), och bl. a. mottagit Wagnersällskapets Stipendium (2016) samt tävlat i Ebe Stignani Competition (Imola, Bologna/Italien 2022).
Tanja har varit i ensemblen i Moderna Operans uppsättningar av ”Askungen” (2021) och ”Muntra fruarna i Windsor” (2022).
Birgitta Lovén – Kostymskräddare
Under 70-talet ägnade Birgitta mycket tid till att dokumentera Vingåkersdräkten på Nordiska Museet.Parallellt med detta sydde hon teaterkostym till IDE-teatern fram till -84. Hon har även också gjort tre produktioner till Scenknuten i Eskilstuna. Från -93 var hon sommarsömmerska hos Shakespearefabriken i Vadstena. Sedan ca 15 år har hon arbetat som projektanställd på Västmanlands läns teater, lika länge har hon haft samma uppdrag på Scenkonst Sörmland. På Eskilstuna Sommaropera syr hon efter Peter Astors skisser, se bilden .
Christer Hagman och Leif Axdorph – Scenografibyggare